Primjena Okvira kompetencija je obvezujuća za sve natječajne procedure započete nakon 01. 10. 2017. godine, sukladno članku 39. stavak (5) Pravilnika o karakteru i sadržaju javnog natječaja, načinu provedbe intervjua i obrascima za provedbu intervjua ("Službeni glasnik BiH", br. 63/16 i 21/17) – (u daljnjem tekstu: Pravilnik). Odredbe Pravilnika od čl. 28. do 38. definiraju postupak intervjua primjenom Okvira kompetencija.

Naime, novokoncipirani intervju, shodno Pravilniku, sadrži utvrđivanje stupnja znanja kandidata (članak 31.), te provjeru i ocjenu kompetencija (članak 32.).

Stupanj znanja utvrđuje se postavljanjem pitanja iz opisa poslova i zadataka radnoga mjesta, djelatnosti institucije, područja državne uprave, državne službe i drugih područja znanja i vještina koje mogu biti od značaja za rad na radnome mjestu na koje se kandidat prijavio (članak 31. stavak (1)). Ako je riječ o izboru kandidata na javni oglas na kojem je kandidat polagao pismeni dio stručnog ispita, pitanja će se po pravilu postavljati iz područja koja nisu testirana na pismenom dijelu (članak 31. stavak (2)). Također, pitanja mogu biti usmjerena i na razjašnjenje odgovora datih na pismenom dijelu stručnoga ispita (članak 28.).

Kompetencije predstavljaju načine ponašanja koji su potrebni kako bi se poslovi određenoga radnoga mjesta obavljali na učinkovit način, kako je navedeno u članku 28. stavak (3) Pravilnika. Također, može se reći da kompetencije predstavljaju skup znanja, vještina i iskustva, kao i da se kompetencije odnose na sve one karakteristike koje pokreću i oblikuju ponašanje koje je od presudnog značaja za uspješnost na poslu. Na ovoj stranici možete vidjeti i Priručnik za uporabu okvira kompetencija u procesu zapošljavanja u državnoj službi u Bosni i Hercegovini. Priručnik je u vlasništvu EU HRM projekta i razvijen je u sklopu projekta koji financira EU.

Pitanja usmjerena na provjeru kompetencija postavljaju se tako da se odnose na neko prethodno ponašanje kandidata u situaciji u kojoj su bile ispoljene kompetencije kandidata koje se provjeravaju. Pitanja za provjeru kompetencija, po pravilu, postavljaju se tako da se od kandidata traži da opiše prethodnu konkretnu situaciju u kojoj je tražena kompetencija ispoljena, zadatak koji je bio postavljen, aktivnost koju je kandidat poduzeo i rezultat date aktivnosti.

Obvezna kompetencija koja se provjerava i ocjenjuje na intervjuu za sve pozicije državnih službenika je "komunikacija", dok su za rukovodeće državne službenike i voditelje unutarnjih organizacijskih jedinica, pored komunikacije, obvezne i kompetencije: "liderske vještine", te "planiranje i organiziranje". Dalje, povjerenstvo za izbor je u obvezi da pored propisanih obveznih kompetencija, identificira i izabere još jednu prioritetnu (dodatnu) kompetenciju, tj. kompetenciju koja je neophodna za obavljanje poslova određenoga radnoga mjesta.

Pitanja za intervju povjerenstvo za izbor utvrđuje neposredno na sastanku pred intervju, kako je i definirano člankom 30. Pravilnika.

Šire o kompetencijama, njihovom opisu, definicijama, primjerima pitanja za provjeru kompetencija i sl. možete pogledati u Pravilniku o karakteru i sadržaju javnoga natječaja, načinu provedbe intervjua i obrascima za provedbu intervjua.

Okvir kompetencija

Profesionalni razvoj i integritet
Kontinuirano stjecanje i primjena potrebnih znanja, vještina i ponašanja za postizanje visoke razine radnog učinka, uključujući sposobnost prenošenja znanja i iskustva na druge.
Inicijativa, promjene, rješavanje problema
Sposobnost proaktivnog djelovanja i pozitivnog, kreativnog i konstruktivnog reagiranja na promjene i nove zahtjeve.
Timski rad
Sposobnost rada u timovima i grupama, suradnja sa članovima tima i doprinos radu aktivnim sudjelovanjem u svrhu postizanja zajedničkih ciljeva.
Komunikacija
Sposobnost učinkovite, usmene i pismene komunikacije s rukovodiocima, kolegama, strankama i građanima, kao i jasna, točna i pravodobna komunikacija informacija relevantnim pojedincima i skupinama.
Osobna učinkovitost i usmjerenost na rezultat
Dosljedno postizanje rezultata na visokoj razini. Postizanje rezultata i kontinuirano poboljšanje kvalitete usluga građanima, strankama i drugim upravnim tijelima.
Liderske vještine
Motivira druge da postižu visoke rezultate u radu na ostvarivanju ciljeva tima i organizacije.
Planiranje i organiziranje
Sposobnost planiranja, organiziranja, koordiniranja i praćenja aktivnosti i radnih zadataka, za sebe i članove tima.
Razvoj zaposlenika
Doprinosi razvoju zaposlenika kako bi poboljšali radni učinak i dosegli svoj potencijal.
Strateško usmjeravanje
Utvrđivanje strateškog smjera organizacije kao odgovor na potrebe vlade i građana i osiguravanje njegove provedbe.