Europski instrument za upravljanje kvalitetom u javnom sektoru

Zajednički okvir za samoprocjenu (Common Assessment Framework – u nastavku CAF) je rezultat suradnje ministarstava odgovornih za javnu upravu iz zemalja članica EU. Probna verzija je prezentirana u svibnju 2000.godine, a revidirane verzije su objavljene 2002., 2006. i 2013.godine. CAF Resursni centar, osnovan u Europskom institutu za javnu upravu (EIPA) u Maastrichtu, blisko surađuje sa mrežom CAF nacionalnih korespondenata.

CAF je besplatan alat koji je jednostavan za upotrebu, koji pomaže organizacijama javnog sektora diljem Europe da uvedu sustav upravljanje kvalitetom, a u cilju unapređenja ukupnog učinka organizacije. Ovaj alat spada u kategoriju alata totalnog upravljanja kvalitetom (Total Quality Management – TQM), a inspiriran je općim načelima izvrsnosti TQM, kao i Modelom izvrsnosti Europske fondacije za upravljanje kvalitetom (Excellence Model of the European Foundation for Quality Management – EFQM). Posebno je dizajniran za organizacije javnog sektora, uzimajući u obzir njihove karakteristike i odgovornosti koje imaju u odnosu na pružanje usluga.

Model je baziran na pretpostavci da se izvrsni rezultati u područjima organizacijskog učinka, građana/korisnika, ljudi i društva postižu kroz strategiju zasnovanu na liderstvu i planiranju, kao i uz pomoć ljudi u organizaciji, partnerstva, resursa i procesa. Organizacija se promatra iz različitih kutova istodobno kroz holistički pristup analizi organizacijskog učinka.

Svrha CAF-a je da bude katalizator za proces potpunog poboljšanja unutar organizacije, a ima pet osnovnih ciljeva:

  1. uvođenje kulture izvrsnosti i načela upravljanje totalnim kvalitetom (TQM) u javne uprave;
  2. njihovo progresivno usmjeravanje ka potpunom ciklusu "planirati-uraditi-provjeriti-djelovati";
  3. olakšavanje samoprocjene u javnim organizacijama kako bi se dobila dijagnoza i definicija aktivnosti unapređenja;
  4. da djeluje kao most između raznih modela koji se koriste u upravljanju kvalitetom, kako u javnom tako i u privatnom sektoru;
  5. olakšavanje učenja na osnovu poređenja s referentnim vrijednostima (bench learning) između organizacija javnog sektora.

Organizacije koje počinju provoditi CAF imaju ambiciju razvijati se u pravcu fokusa na učinke koje ostvaruju i žele uvesti kulturu izvrsnosti u organizaciji. Učinkovita upotreba CAF-a trebala bi vremenom voditi ka daljnjem razvoju ove vrste kulture i razmišljanja unutar organizacije.

Liderstvo i konstantnost svrhe
Fokus na građanima/korisnicima
Orijentacija na rezultate
Društvena odgovornost
Razvoj partnerstva
Kontinuirano učenje, inovacije i usavršavanje
Uključivanje ljudi i razvoj ljudskih kapaciteta
Upravljanje putem procesa i činjenica

CAF u Europi

Od 2000.godine gotovo 2.000 organizacija iz javnog sektora u čitavoj Europi koriste model i broj korisnika CAF-a još uvijek raste.

BiH i CAF

U Bosni i Hercegovini u prethodnim godinama manji broj organizacija iz javnog sektora je započeo uvođenje ovog modela. Revidiranim Akcijskim planom 1 (2011. – 2014.), Ured koordinatora za reformu javne uprave bio je zadužen za utvrđivanje seta mjera na uvođenju jednog od modela za totalno upravljanje kvalitetom i njegovu promociju, te je uz stručnu podršku “Njemačkog društva za međunarodnu pomoć – GIZ” pripremio „Komparativnu analizu modela za upravljanje kvalitetom u javnoj upravi“. Ovim dokumentom preporučena su dva modela upravljanja kvalitetom u BiH: CAF i sustav baziran na standardu ISO 9001:2008, nakon čega je Vijeće ministra BiH podržalo daljnje uvođenje ovih modela na razini institucija BiH.

Agencija za državnu službu jedna je od prvih institucija BiH (zajedno sa Uredom koordinatora za reformu javne uprave i Agencijom za statistiku BiH) koja je uvela ovaj standard, te je prvi ciklus samoprocjene obavljen u razdoblju 2016. – 2018. godine.

Smjernice i priručnici za javnu upravu