Примјена Оквира компетенција је обавезујућа за све конкурсне процедуре започете након 01.10.2017. године, у складу са чланом 39. став (5) Правилника о карактеру и садржају јавног конкурса, начину спровођења интервјуа и обрасцима за спровођење интервјуа ("Службени гласник БиХ", бр. 63/16 и 21/17) – (у даљем тексту: Правилник). Одредбе Правилника од чл. 28. до 38. дефинишу поступак интервјуа примјеном Оквира компетенција.

Наиме, новоконципирани интервју, сходно Правилнику, садржи утврђивање степена знања кандидата (члан 31.), те провјеру и оцјену компетенција (члан 32.).

Степен знања утврђује се постављањем питања из описа послова и задатака радног мјеста, дјелатности институције, области државне управе, државне службе и других области знања и вјештина које могу бити од значаја за рад на радном мјесту на које се кандидат пријавио (члан 31. став (1)). Ако је ријеч о избору кандидата на јавни оглас на којем је кандидат полагао писмени дио стручног испита, питања ће се по правилу постављати из области које нису тестиране на писменом дијелу (члан 31. став (2)). Такође, питања могу бити усмјерена и на разјашњење одговора датих на писменом дијелу стручног испита (члан 28.).

Компетенције представљају начине понашања који су потребни како би се послови одређеног радног мјеста обављали на дјелотворан начин, како је наведено у члану 28. став (3) Правилника. Такође, може се рећи да компетенције представљају скуп знања, вјештина и искуства, као и да се компетенције односе на све оне карактеристике које покрећу и обликују понашање које је од пресудног значаја за успјешност на послу. На овој страници можете погледати и Приручник за употребу оквира компетенција у процесу запошљавања у државној служби у Босни и Херцеговини. Приручник је у власништву ЕУ ХРМ пројекта и развијен је у оквиру пројекта који финансира ЕУ.

Питања усмјерена на провјеру компетенција постављају се тако да се односе на неко претходно понашање кандидата у ситуацији у којој су биле испољене компетенције кандидата које се провјеравају. Питања за провјеру компетенција, по правилу, постављају се тако да се од кандидата тражи да опише претходну конкретну ситуацију у којој је тражена компетенција испољена, задатак који је био постављен, активност коју је кандидат предузео и резултат дате активности.

Обавезна компетенција која се провјерава и оцјењује на интервјуу за све позиције државних службеника је "комуникација", док су за руководеће државне службенике и шефове унутрашње организационе јединице, поред комуникације, обавезне и компетенције: "лидерске вјештине", те "планирање и организовање". Даље, комисија за избор је у обавези да поред прописаних обавезних компетенција, идентификује и изабере још једну приоритетну (додатну) компетенцију, тј. компетенцију која је неопходна за обављање послова одређеног радног мјеста.

Питања за интервју комисија за избор утврђује непосредно на састанку пред интервју, како је и дефинисано чланом 30. Правилника.

Шире о компетенцијама, њиховом опису, дефиницијама, примјерима питања за провјеру компетенција и сл. можете погледати у Правилнику о карактеру и садржају јавног конкурса, начину cпровођења интервјуа и обрасцима за cпровођење интервјуа.

Оквир компетенција

Професионални развој и интегритет
Континуирано стицање и примјена потребних знања, вјештина и понашања како би се досегао висок ниво радне успјешности, укључујући способност преношења знања и искуства другима.
Инцијатива, промјене, рјешавање проблема
Способност проактивног дјеловања и позитивног, креативног и конструктивног реагирања на промјене и нове захтјеве.
Тимски рад
Способност рада у тимовима и групама, сарадња са члановима тима и допринос раду активним учешћем у сврху постизања заједничких циљева.
Комуникација
Способност дјелотворног комуницирања, усменим и писаним путем, с руководиоцима, колегама, странкама и грађанима, као и јасног, тачног и правовременог преношења информација релевантним појединцима и групама.
Лична дјелотворност и усмјереност ка резултату
Досљедно постизање резултата на високом нивоу. Постизање резултата и континуирано побољшавање квалитета услуга грађанима, странкама и другим органима управе.