Европски инструмент за управљање квалитетом у јавном сектору
Заједнички оквир за самопроцјену (Common Assessment Framework – у наставку CAF) је резултат сарадње министарстава одговорних за јавну управу из земаља чланица EU. Пилот-верзија је презентована у мају 2000. године, а ревидиране верзије су објављене 2002., 2006. и 2013.године. CAF Ресурсни центар, основан у Еуропском институту за јавну управу (EIPA) у Мастрихту, блиско сарађује са мрежом CAF националних кореспондената.
CAF је бесплатан алат који је једноставан за употребу, који помаже организацијама јавног сектора широм Европе да уведу систем управљање квалитетом, а у циљу унапређења укупног учинка организације. Овај алат спада у категорију алата тоталног управљања квалитетом (Total Quality Management – TQM), а инспирисан је општим принципима изврсности ТQМ, као и Моделом изврсности Европске фондације за управљање квалитетом (Excellence Model of the European Foundation for Quality Management – EFQM). Посебно је дизајниран за организације јавног сектора, узимајући у обзир њихове карактеристике и одговорности које имају у односу на пружање услуга.
Модел је базиран на претпоставци да се изврсни резултати у областима организацијског учинка, грађана/корисника , људи и друштва постижу кроз стратегију засновану на лидерству и планирању, као и уз помоћ људи у организацији, партнерства, ресурса и процеса. Организација се посматра из различитих углова истовремено кроз холистички приступ анализи организациoног учинка.
Сврха CAF-а је да буде катализатор за процес потпуног побољшања унутар организације, а има пет основних циљева:
- увођење културе изврсности и принципа управљање тоталним квалитетом (TQM) у јавне управе;
- њихово прогресивно усмјеравање ка потпуном циклусу "планирати-урадити-провјерити-дјеловати";
- олакшавање самопроцјене у јавним организацијама како би се добила дијагноза и дефиниција активности унапређења;
- да дјелује као мост између разних модела који се користе у управљању квалитетом, како у јавном тако и у приватном сектору;
- олакшавање учења на основу поређења с референтним вриједностима (bench learning) између организација јавног сектора.
Организације које почињу проводити CAF имају амбицију да се развијају у правцу фокуса на учинке које оставрују и желе увести културу изврсности у организацији. Ефективна употреба CAF-а требала би временом водити ка даљем развоју ове врсте културе и размишљања унутар организације.
CAF у Европи
Од 2000.године, скоро 2.000 организација из јавног сектора у читавој Европи користе модел и број корисника CAF-а још увијек расте.
БиХ и CAF
У Босни и Херцеговини у претходним годинама мањи број организација из јавног сектора је започео увођење овог модела. Ревидираним Акционим планом 1 (2011. – 2014.), Кaнцелaриja координатора за реформу јавне управе билa је задуженa за утврђивање сета мјера на увођењу једног од модела за тотално управљање квалитетом и његову промоцију, те је уз експертску подршку “Њемачког друштва за међународну помоћ – GIZ” припремилa „Компаративну анализу модела за управљање квалитетом у јавној управи“. Овим документом препоручена су два модела управљања квалитетом у БиХ: CAF и систем базиран на стандарду ISO 9001:2008, након чега је Савјет министра БиХ подржао даље увођење ових модела на нивоу институција БиХ.
Агенција за државну службу једна је од првих институција БиХ (заједно са Кaнцелaриjoм координатора за реформу јавне управе и Агенцијом за статистику БиХ) која је увела овај стандард, те је први циклус самопроцјене обављен у периоду 2016. – 2018. године.
Смјернице и приручници за јавну управу